Doléčovací centrum Třebíč
Vážení klienti,
v období 22. 12. – 2. 1. bude Doléčovací centrum Třebíč otevřeno v tyto následující dny:
pondělí 22. 12. od 8:00 do 16:00
pondělí 29. 12. od 8:00 do 16:00
Děkujeme za pochopení a přejeme klidné prožití vánočních svátků.
Tým DCT
Informace pro zájemce o poskytnutí sociální služby následné péče,
prostřednictvím „Doléčovacího centra Třebíč“
- Pokud jste osoba s anamnézou závislosti na návykových látkách,
- dokončujete krátkodobou či dlouhodobou léčbu,
- případně min. 3 měsíce sami abstinujete a je vám 18 a více let,
je tato služba určena právě Vám.
K řešení svého problému si můžete přizvat i rodinné příslušníky nebo blízké osoby.
Kontakt na službu
Poslání
Posláním Doléčovacího centra Třebíč je podpora udržení abstinence u klientů po léčbě závislosti a pomoci jim při začleňování do běžné komunity formou profesionálních služeb vycházejících z individuálních potřeb uživatelů služeb a přitom zachovávajících základní lidská práva a lidskou důstojnost.
Co je naším cílem:
- Klient, který je schopen udržet abstinenci (pravidelný režim, životospráva, péče o zdraví, smysluplné trávení volného času, znalost rizikového prostředí, zvládání relaxačních technik)
- Klient, který je samostatný při obstarávání běžných záležitostí po dokončení léčby v prostředí abstinujících osob (jednání s úřady, finanční hospodaření, legální zdroj příjmů, vlastní bydlení, navázání kontaktů s rodinou, s přáteli)
Komu pomáháme:
Cílovou skupinou jsou nejméně tři měsíce abstinující uživatelé ilegálních drog, alkoholu a patologičtí hráči, starší 18 let, v nepříznivé sociální situaci. Do programu mohou být přijímáni zájemci z celé ČR, zejména pokud mají osobní vazby na Třebíčsko a chtějí v lokalitě žít.
Okruh osob:
- osoby starší 18 let
- osoby po absolvované střednědobé léčbě v psychiatrické nemocnici
- osoby po absolvované dlouhodobé léčbě v terapeutické komunitě
- osoby vracející se z výkonu trestu odnětí svobody vykonaného ve speciiazovaném oddělení
- osoby abstinující alespoň tři měsíce (na základě čestného prohlášení)
Hlavní zásady poskytované sociální služby
Zásada dostupnosti
Služba je dostupná bez zbytečných odkladů, samozřejmě s ohledem na kapacitu služby. Všechny služby jsou veřejně přístupné bez ohledu na pohlaví, věk a etnickou příslušnost klienta, jeho politické a náboženské přesvědčení, právní či společenské postavení, psychický i fyzický zdravotní stav včetně HIV pozitivity (možností odkladu služby z důvodu zdravotního stavu vyžadujícího akutní lékařskou péči), sexuální orientaci a předešlou kriminální činnost.
Služby jsou poskytovány česky a slovensky mluvícím osobám; osoby hovořící ostatními jazyky, neslyšící a hluchoněmí si musí zajistit tlumočníka. Osobám s fyzickým postižením nejsme schopni službu zajistit z důvodu bariérovosti budovy.
Službu neposkytujeme také osobám, s nimiž má některý z členů terapeutického týmu kolizní vztah, který znemožňuje účinnou terapeutickou práci a poskytnutí služby profesionálně a nezaujatě (příkladem kolizního vztahu může být příbuzenský či partnerský vztah nebo když daným uchazečem o službu byla závažně porušena práva a svobody člena terapeutického týmu, např. vyhrožování, šíření pomluvy, trestný čin).
Služba nemůže být poskytována osobám, které nespadají do cílové skupiny.
Zásada bezpečí
Ve smyslu:
- zachování mlčenlivosti v souladu se zákony ČR
- bezpečného prostředí bez alkoholu a drog
Zásada respektu
Klienti využívají Doléčovací centrum Třebíč dobrovolně. Zda do služby nastoupí, jak dlouho ji budou využívat a kdy službu ukončí, je zcela na jejich rozhodnutí.
Zásada individuálního přístupu ke klientovi
Každý klient je chápán jako individualita a jedinečná osobnost, a tak je k němu ze strany pracovníků i přistupováno. Na základě jeho požadavků a očekávání je s ním vypracován Individuální plán, k jehož naplnění klient s pomocí pracovníka směřuje.
Spektrum nabízených služeb
Sociálně terapeutické činnosti
jejichž poskytování vede k trvalé abstinenci, prevenci relapsu, rozvoji nebo udržení osobnostních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob prostřednictvím těchto služeb:
- Psychoterapie individuální
- Skupinové poradenství a terapie - každé pondělí v 16 hod.
- Individuální poradenství (klient má možnost přizvat si rodinné příslušníky a blízké)
- Pracovní terapie - každé úterý 14:00 - 16:00
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí, jako např.
- Socioterapie "Volnočasový klub"
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
pomoc při vyřizování běžných záležitostí, pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
- Sociální práce, asistenční služba
- Informační servis (zdravotně a sociálně-právní oblast)
- Telefonické, písemné a internetové poradenství
V rámci pobytové formy:
- Poskytnutí ubytování na dobu 6 měsíců, při zajištění podmínek pro:
- úklid, praní ložního prádla a žehlení
- celkovou hygienu těla
- samostatnou přípravu stravy
Úhrada za služby:
Ambulantní forma služby je poskytována zdarma.
Pobytová forma služby je zpoplatněna ve výši 4 500 Kč měsíčně. (Od 1.1. 2026 se částka navyšuje na 5000,-) Částka je určena k pokrytí nákladů spojených s ubytováním klienta. V částce není zahrnuta strava, klienti se stravují samostatně.
Délka doléčovacího programu:
Ambulantní forma služby je v délce 9 měsíců bez bydlení.
Pobytová forma služby zahrnuje chráněné bydlení v délce 6 měsíců + 3 měsíce ambulantního programu bez bydlení.
Kapacita služby:
- Ambulantní forma - 10 klientů
- Pobytová forma - 6 klientů
Struktura programu:
Základní program je rozdělen do dvou fází, přičemž přechod do vyšší fáze je stanoven nejen časově, ale hlavně naplněním cílů, které se k dané fázi vztahují.
1. fáze (6 měsíců)
- ubytování klienta, seznámení s domovním řádem, pravidly v bytě (u pobytové formy)
- povinnost klienta navštěvovat 1x týdně skupinovou terapii (1,5 hod)
1x týdně individuální terapii (1 hod)
1x týdně sociální práce (1 hod)
1x týdně domovní skupina (1 hod.- pobytová forma) Pon. – Pá. – ranní setkání pro nezaměstnané (1 hod)
1 x týdně - pracovní terapie (1 hod) - klient má práci
- klient si hledá bydlení, kam se odstěhuje po skončení 1. fáze doléčovacího programu
(V případě, že klient má zaměstnání, kde je směnný provoz, je povinná min. 50% účast na povinných aktivitách v 1. fázi programu)
2. fáze (3 měsíce)
- Klient již bydlí samostatně
- Jsou pro něj povinné pouze 2 skupinové a 2 individuální terapie/měsíc
- 2 x měsíčně se účastní pohovoru se sociálním pracovníkem
- Dle indiv. plánu využívá sociální práci
- Účast na Volnočasovém klubu v rámci socioterapie je dobrovolná
Po řádném ukončení základního doléčovacího programu (po 2. fázi) má klient možnost pokračovat v ambulantní formě služby ještě jeden další rok. (3. fáze)
Postup přijetí do programu:
Po telefonickém nebo e-mailovém kontaktu si na stránkách Oblastní Charity Třebíč
stáhněte a vytiskněte Dokumenty ke stažení - viz úplně dole na této stránce.
„Žádost o přijetí do Doléčovacího centra Třebíč“ a vyplňte ji.
Spolu s „Životopisem“ a „Zhodnocením léčby“ odešlete:
- e-mailem: dolecovaci.centrum@trebic.charita.cz
nebo - poštou na adresu:
Doléčovací centrum Třebíč
Karlovo náměstí 41/30
674 01 Třebíč
Po obdržení těchto materiálů Vám do 14 dnů zašleme vyjádření k Vaší žádosti. V případě, že nejsou žádné zákonné důvody pro Vaše nepřijetí Vás telefonicky zkontaktujeme a dohodneme si spolu termín osobního pohovoru, který je součástí přijmu klienta do služby.
Kontakty pro příjem klientů: 734 288 500
Důvody pro nepřijetí (odmítnutí) klienta:
- Zájemce o sociální službu nespadá do cílové skupiny Doléčovacího centra Třebíč; neposkytujeme službu, o kterou osoba žádá.
- Kapacita služby je plně obsazena
- Zdravotní stav osoby vylučuje poskytnutí služby (zařízení je bariérové, užívání léků na bázi opiátů - kontradindikace při testování)
- V posledních šesti měsících došlo k vypovězení smlouvy o poskytnutí služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
Pravidla pro podávání stížností
Pravidla pro podávání a vyřizování stížností
Kdo si může stěžovat:
- Každý současný či bývalý klient DCT
- Zákonný zástupce klienta, opatrovník, podpůrce nebo zmocněnec
- Osoba blízká klientovi, pokud si klient nemůže stěžovat sám s ohledem na svůj zdravotní stav
- Člen domácnosti, který je oprávněný k zastupování klienta podle občanského zákoníku
- Zaměstnanec služby
Pravidla vyřizování stížností:
- veškeré informace o možnosti a způsobu podávání stížnosti dostává zájemce o sociální službu při projednávání podmínek poskytnutí sociální služby a dále kdykoliv se klient obrátí s žádostí o tuto informaci
- stížnosti nejsou považovány za negativní projev, ale za příležitost ke zlepšování služby
- každý klient DCT nebo jeho zástupce má právo podat stížnost na kvalitu či způsob poskytování služby
- podání stížnosti není pro klienta ohrožující a služba je mu poskytována dále v plném rozsahu
- stížnost lze podat až do 1 roku od události, na kterou stížnost směřuje
- každá stížnost je řešena neodkladně a písemně nejpozději v termínu do 30 dnů od jejího podání (doručení), za doručení odpovědi v termínu zodpovídá koordinátor zařízení
- pokud se nepodaří vyřídit stížnost v časové lhůtě 30 dnů, je o tom klient, pokud je to možné, ústně či písemně informován, spolu s nejbližším termínem vyřízení jeho stížnosti
- klient má právo požádat o pomoc s formulováním a podáním stížnosti pracovníka služby
- klient má právo nahlížet do dokumentace a pořizovat kopie o jeho stížnosti
- stížnost na pracovníka řeší vždy jeho nadřízený - viz. „Hierarchie podávání stížností“
- schránka na „Anonymní stížnosti“ je na konci každého dne vybírána a vyřízené stížnosti jsou umístěny do 30 dnů na nástěnku pod název „Odpovědi na anonymní stížnosti“ vedle schránky. Tato odpověď je zde vyvěšena po dobu 14 dní. V případě ohrožení některých aktérů stížnosti je vyvěšeno pouze oznámení o prošetření
- není-li klient s vyřízením své stížnosti spokojen v rámci zařízení a Oblastní charity Třebíč, je oprávněn obrátit se na další nadřízené orgány či nezávislé instituce s žádostí o prošetření postupu - viz. „Hierarchie podávání stížností“
Oprávněný si může stěžovat:
Ústně:
- Osobně – pracovník, který stížnost přijímá, společně s klientem zapíše záznam do „Formuláře stížností“ (datum, formu, obsah; klientovo a pracovníkovo jméno, že stížnost přijal a zapsal; jméno toho, kdo stížnost vyřídí a v jaké lhůtě a jak klienta o výsledku vyrozumí)
- Telefonicky na číslo 736 503 950 - pracovník, který stížnost přijímá, zapíše záznam do „Formuláře stížností“ spolu s kontaktem na klienta pro odpověď
Písemně:
- dopisem (na adresu Karlovo nám.41/30, 674 01 Třebíč), e – mailem (na centrum@trebic.charita.cz), zpráva na FB (Doléčovací centrum Třebíč), SMS na tel. č.: 736 503 950
- Přímo v DCT – pracovník poskytne klientovi psací potřeby, pokud si klient neví rady, je povinen mu pomoct stížnost sepsat a podat
- anonymní stížnost do schránky na budově nebo do schránky „Anonymní stížnosti“, umístěné na chodbě zařízení spolu s psacími potřebami
Hierarchie podávání stížností
Pracovníci v přímé péči
Bc. Miloslava Zemanová, Bc. Jana Žákovská
Koordinátor DCT
Bc. Zdeňka Čiháková, Karlovo nám. 41/30, 674 01 Třebíč
e-mail: zdenka.cihakova@trebic.charita.cz, tel.: 736 503 950
Vedoucí sv. Vincenta s Pauly
Bc. Zdeněk Kosmák, Karlovo nám. 41/30, Třebíč 674 01
e-mail: zdenek.kosmak@trebic.charita.cz, tel.: 731 644 168
Ředitelka Oblastní charity Třebíč
Eva Hanáková, L. Pokorného 15, 674 01 Třebíč
e-mail: eva.hanakova@trebic.charita.cz
Ředitel Diecézní charity Brno
Ing. Pavel Kolmačka, Kpt. Jaroše 1928/9, 602 00 Brno – Černá Pole
e-mail: pavel.kolmacka@brno.charita.cz
Zřizovatel Biskupství brněnské
Otec biskup Mons. Pavel Konzbul
Petrov 269/8, 602 00 Brno; e-mail: konzbul@biskupstvi.cz
MPSV ČR
Na Poříčním právu 1/376
128 00 Praha 2
e-mail: posta@mpsv.cz
__________________________________________________________________________
Další nezávislé instituce
Ombudsman ČR – JUDr. Stanislav Křeček, Údolní 39, 602 00 Brno, e-mail: podatelna@ochrance.cz, tel.: 542 542 777
Český helsinský výbor – Štefánikova 21, 150 00 Praha 5, e-mail: info@helcom.cz, tel.: 257 221 141
Služba je registrována u MPSV pod č. 8842464