Doléčovací centrum Třebíč

Vážení klienti,


v období 22. 12. – 2. 1. bude Doléčovací centrum Třebíč otevřeno v tyto následující dny:

pondělí 22. 12. od 8:00 do 16:00

pondělí 29. 12. od 8:00 do 16:00

Děkujeme za pochopení a přejeme klidné prožití vánočních svátků.       

 Tým DCT 

Informace pro zájemce o poskytnutí sociální služby následné péče,
prostřednictvím „Doléčovacího centra Třebíč“

  • Pokud jste osoba s anamnézou závislosti na návykových látkách,
  • dokončujete krátkodobou či dlouhodobou léčbu,
  • případně min. 3 měsíce sami abstinujete a je vám 18 a více let,                               

je tato služba určena právě Vám.

K řešení svého problému si můžete přizvat i rodinné příslušníky nebo blízké osoby.

Kontakt na službu

Poslání

Posláním Doléčovacího centra Třebíč je podpora udržení abstinence u klientů po léčbě závislosti a pomoci jim při začleňování do běžné komunity formou profesionálních služeb vycházejících z individuálních potřeb uživatelů služeb a přitom zachovávajících základní lidská práva a lidskou důstojnost.

Co je naším cílem:

  • Klient, který je schopen udržet abstinenci (pravidelný režim, životospráva, péče o zdraví, smysluplné trávení volného času, znalost rizikového prostředí, zvládání relaxačních technik)
  • Klient, který je samostatný při obstarávání běžných záležitostí po dokončení léčby v prostředí abstinujících osob (jednání s úřady, finanční hospodaření, legální zdroj příjmů, vlastní bydlení, navázání kontaktů s rodinou, s přáteli)

Komu pomáháme:

Cílovou skupinou jsou nejméně tři měsíce abstinující uživatelé ilegálních drog, alkoholu a patologičtí hráči, starší 18 let, v nepříznivé sociální situaci. Do programu mohou být přijímáni zájemci z celé ČR, zejména pokud mají osobní vazby na Třebíčsko a chtějí v lokalitě žít.

Okruh osob:

  • osoby starší 18 let
  • osoby po absolvované střednědobé léčbě v psychiatrické nemocnici
  • osoby po absolvované dlouhodobé léčbě v terapeutické komunitě
  • osoby vracející se z výkonu trestu odnětí svobody vykonaného ve speciiazovaném oddělení 
  • osoby abstinující alespoň tři měsíce (na základě čestného prohlášení)

Hlavní zásady poskytované sociální služby

Zásada dostupnosti 

Služba je dostupná bez zbytečných odkladů, samozřejmě s ohledem na kapacitu služby. Všechny služby jsou veřejně přístupné bez ohledu na pohlaví, věk a etnickou příslušnost klienta, jeho politické a náboženské přesvědčení, právní či společenské postavení, psychický i fyzický zdravotní stav včetně HIV pozitivity (možností odkladu služby z důvodu zdravotního stavu vyžadujícího akutní lékařskou péči), sexuální orientaci a předešlou kriminální činnost.

Služby jsou poskytovány česky a slovensky mluvícím osobám; osoby hovořící ostatními  jazyky, neslyšící a hluchoněmí si musí zajistit tlumočníka. Osobám s fyzickým postižením nejsme schopni službu zajistit z důvodu bariérovosti budovy.

Službu neposkytujeme také osobám, s nimiž má některý z členů terapeutického týmu kolizní vztah, který znemožňuje účinnou terapeutickou práci a poskytnutí služby profesionálně a nezaujatě (příkladem kolizního vztahu může být příbuzenský či partnerský vztah nebo když daným uchazečem o službu byla závažně porušena práva a svobody člena terapeutického týmu, např. vyhrožování, šíření pomluvy, trestný čin).

Služba nemůže být poskytována osobám, které nespadají do cílové skupiny.

Zásada bezpečí

Ve smyslu:

  • zachování mlčenlivosti v souladu se zákony ČR
  • bezpečného prostředí bez alkoholu a drog

Zásada respektu

Klienti využívají Doléčovací centrum Třebíč dobrovolně. Zda do služby nastoupí, jak dlouho ji budou využívat a kdy službu ukončí, je zcela na jejich rozhodnutí.

Zásada individuálního přístupu ke klientovi

Každý klient je chápán jako individualita a jedinečná osobnost, a tak je k němu ze strany pracovníků i přistupováno. Na základě jeho požadavků a očekávání je s ním vypracován Individuální plán, k jehož naplnění klient s pomocí pracovníka směřuje.

Spektrum nabízených služeb

Sociálně terapeutické činnosti

jejichž poskytování vede k trvalé abstinenci, prevenci relapsu, rozvoji nebo udržení osobnostních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob prostřednictvím těchto služeb:

  • Psychoterapie individuální 
  • Skupinové poradenství a terapie - každé pondělí v 16 hod.
  • Individuální poradenství    (klient má možnost přizvat si rodinné příslušníky a blízké) 
  • Pracovní terapie - každé úterý 14:00 - 16:00

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí, jako např. 

  • Socioterapie "Volnočasový klub" 

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

pomoc při vyřizování běžných záležitostí, pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob

  • Sociální práce, asistenční služba
  • Informační servis (zdravotně a sociálně-právní oblast)
  • Telefonické, písemné a internetové poradenství

V rámci pobytové formy:

  • Poskytnutí ubytování na dobu 6 měsíců, při zajištění podmínek pro:
    • úklid, praní ložního prádla a žehlení
    • celkovou hygienu těla
    • samostatnou přípravu stravy

Úhrada za služby:

Ambulantní forma služby je poskytována zdarma.

Pobytová forma služby je zpoplatněna ve výši 4 500 Kč měsíčně. (Od 1.1. 2026 se částka navyšuje na 5000,-) Částka je určena k pokrytí nákladů spojených s ubytováním klienta. V částce není zahrnuta strava, klienti se stravují samostatně.

Délka doléčovacího programu:

Ambulantní forma služby je v délce 9 měsíců bez bydlení.

Pobytová forma služby zahrnuje chráněné bydlení v délce 6 měsíců + 3 měsíce ambulantního programu bez bydlení.

Kapacita služby:

  • Ambulantní forma  - 10 klientů
  • Pobytová forma - 6 klientů

Struktura programu:

Základní program je rozdělen do dvou fází, přičemž přechod do vyšší fáze je stanoven nejen časově, ale hlavně naplněním cílů, které se k dané fázi vztahují. 

1. fáze (6 měsíců)

  • ubytování klienta, seznámení s domovním řádem, pravidly v bytě (u pobytové formy)
  • povinnost klienta navštěvovat 1x týdně skupinovou terapii (1,5 hod)
                                                    1x týdně individuální terapii (1 hod)
                                                    1x týdně sociální práce (1 hod)
                                                    1x týdně domovní skupina (1 hod.- pobytová forma)                                                                                                                          Pon. – Pá. – ranní setkání pro nezaměstnané (1 hod) 
                                                    1 x týdně - pracovní terapie (1 hod)
  • klient má práci
  • klient si hledá bydlení, kam se odstěhuje po skončení 1. fáze doléčovacího programu

(V případě, že klient má zaměstnání, kde je směnný provoz, je povinná min. 50% účast na povinných aktivitách v 1. fázi programu)

2. fáze (3 měsíce)

  • Klient již bydlí samostatně
  • Jsou pro něj povinné pouze 2 skupinové a 2 individuální terapie/měsíc
  • 2 x měsíčně se účastní pohovoru se sociálním pracovníkem
  • Dle indiv. plánu využívá sociální práci
  • Účast na Volnočasovém klubu v rámci socioterapie je dobrovolná

Po řádném ukončení základního doléčovacího programu (po 2. fázi) má klient možnost pokračovat v ambulantní formě služby ještě jeden další rok. (3. fáze)

Postup přijetí do programu:

Po telefonickém nebo e-mailovém kontaktu si na stránkách Oblastní Charity Třebíč 
stáhněte a vytiskněte Dokumenty ke stažení - viz úplně dole na této stránce.

„Žádost o přijetí do Doléčovacího centra Třebíč“ a vyplňte ji.

Spolu s  „Životopisem“ a „Zhodnocením léčby“ odešlete:

Po obdržení těchto materiálů Vám do 14 dnů zašleme vyjádření k Vaší žádosti. V případě, že nejsou žádné zákonné důvody pro Vaše nepřijetí Vás telefonicky zkontaktujeme a dohodneme si spolu termín osobního pohovoru, který je součástí přijmu klienta do služby.

Kontakty pro příjem klientů: 734 288 500

Důvody pro nepřijetí (odmítnutí) klienta:

  • Zájemce o sociální službu nespadá do cílové skupiny Doléčovacího centra Třebíč; neposkytujeme službu, o kterou osoba žádá.
  • Kapacita služby je plně obsazena
  • Zdravotní stav osoby vylučuje poskytnutí služby (zařízení je bariérové, užívání léků na bázi opiátů - kontradindikace při testování)
  • V posledních šesti měsících došlo k vypovězení smlouvy o poskytnutí služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy

Pravidla pro podávání stížností

Pravidla pro podávání a vyřizování stížností

Kdo si může stěžovat:

  • Každý současný či bývalý klient DCT
  • Zákonný zástupce klienta, opatrovník, podpůrce nebo zmocněnec
  • Osoba blízká klientovi, pokud si klient nemůže stěžovat sám s ohledem na svůj zdravotní stav
  • Člen domácnosti, který je oprávněný k zastupování klienta podle občanského zákoníku
  • Zaměstnanec služby

Pravidla vyřizování stížností:

  • veškeré informace o možnosti a způsobu podávání stížnosti dostává zájemce o sociální službu při projednávání podmínek poskytnutí sociální služby a dále kdykoliv se klient obrátí s žádostí o tuto informaci
  • stížnosti nejsou považovány za negativní projev, ale za příležitost ke zlepšování služby
  • každý klient DCT nebo jeho zástupce má právo podat stížnost na kvalitu či způsob poskytování služby
  • podání stížnosti není pro klienta ohrožující a služba je mu poskytována dále v plném rozsahu
  • stížnost lze podat až do 1 roku od události, na kterou stížnost směřuje
  • každá stížnost je řešena neodkladně a písemně nejpozději v termínu do 30 dnů od jejího podání (doručení), za doručení odpovědi v termínu zodpovídá koordinátor zařízení
  • pokud se nepodaří vyřídit stížnost v časové lhůtě 30 dnů, je o tom klient, pokud je to možné, ústně či písemně informován, spolu s nejbližším termínem vyřízení jeho stížnosti
  • klient má právo požádat o pomoc s formulováním a podáním stížnosti pracovníka služby
  • klient má právo nahlížet do dokumentace a pořizovat kopie o jeho stížnosti
  • stížnost na pracovníka řeší vždy jeho nadřízený - viz. „Hierarchie podávání stížností“
  • schránka na „Anonymní stížnosti“ je na konci každého dne vybírána a vyřízené stížnosti jsou umístěny do 30 dnů na nástěnku pod název „Odpovědi na anonymní stížnosti“ vedle schránky. Tato odpověď je zde vyvěšena po dobu 14 dní. V případě ohrožení některých aktérů stížnosti je vyvěšeno pouze oznámení o prošetření
  • není-li klient s vyřízením své stížnosti spokojen v rámci zařízení a Oblastní charity Třebíč, je oprávněn obrátit se na další nadřízené orgány či nezávislé instituce s žádostí o prošetření postupu - viz. „Hierarchie podávání stížností“

 Oprávněný si může stěžovat:

Ústně:

  • Osobně – pracovník, který stížnost přijímá, společně s klientem zapíše záznam do „Formuláře stížností“ (datum, formu, obsah; klientovo a pracovníkovo jméno, že stížnost přijal a zapsal; jméno toho, kdo stížnost vyřídí a v jaké lhůtě a jak klienta o výsledku vyrozumí)
  • Telefonicky na číslo 736 503 950 - pracovník, který stížnost přijímá, zapíše záznam do „Formuláře stížností“ spolu s kontaktem na klienta pro odpověď

Písemně:

  • dopisem (na adresu Karlovo nám.41/30, 674 01 Třebíč), emailem (na centrum@trebic.charita.cz), zpráva na FB (Doléčovací centrum Třebíč), SMS na tel. č.: 736 503 950
  • Přímo v DCT – pracovník poskytne klientovi psací potřeby, pokud si klient neví rady, je povinen mu pomoct stížnost sepsat a podat
  • anonymní stížnost do schránky na budově nebo do schránky „Anonymní stížnosti“, umístěné na chodbě zařízení spolu s psacími potřebami

Hierarchie podávání stížností

Pracovníci v přímé péči

Bc. Miloslava Zemanová, Bc. Jana Žákovská

Koordinátor DCT

Bc. Zdeňka Čiháková, Karlovo nám. 41/30, 674 01 Třebíč

e-mail: zdenka.cihakova@trebic.charita.cz, tel.: 736 503 950

Vedoucí sv. Vincenta s Pauly

Bc. Zdeněk Kosmák, Karlovo nám. 41/30, Třebíč 674 01

e-mail: zdenek.kosmak@trebic.charita.cz, tel.: 731 644 168

 Ředitelka Oblastní charity Třebíč

Eva Hanáková, L. Pokorného 15, 674 01 Třebíč

e-mail: eva.hanakova@trebic.charita.cz

Ředitel Diecézní charity Brno

Ing. Pavel Kolmačka, Kpt. Jaroše 1928/9, 602 00 Brno – Černá Pole

e-mail: pavel.kolmacka@brno.charita.cz

Zřizovatel Biskupství brněnské

Otec biskup Mons. Pavel Konzbul

Petrov 269/8, 602 00 Brno; e-mail: konzbul@biskupstvi.cz

MPSV ČR

Na Poříčním právu 1/376

128 00 Praha 2

e-mail: posta@mpsv.cz

__________________________________________________________________________

Další nezávislé instituce

Ombudsman ČR – JUDr. Stanislav Křeček, Údolní 39, 602 00 Brno, e-mail: podatelna@ochrance.cz, tel.: 542 542 777

Český helsinský výbor – Štefánikova 21, 150 00 Praha 5, e-mail: info@helcom.cz, tel.: 257 221 141

Služba je registrována u MPSV pod č. 8842464