Paprsek naděje
Centrum služeb pro podporu duševního zdraví Třebíč
Služba je registrována u MPSV pod č. 7978014
Odkaz na registr
KontaktGen. Sochora 705 (budova č. 2), 674 01 Třebíč telefon: 568 420 200 Ambulantní forma služby: Po - Pá 8:00 - 16:00 |
Kontakty na náš tým
Mgr. Jindřiška Šmejkalová, koordinátor realizace projektu Paprsek naděje:
e-mail: paprsek@trebic.charita.cz
tel: 776 274 311
Pracovníci:
Eva Mikulášová, pracovnice v sociálních službách, socialni1paprsek@trebic.charita.cz, 733 676 764
Šárka Tomanová, DiS., sociální pracovnice, socialni2paprsek@trebic.charita.cz, 603 567 533
Mgr. Lenka Peroutková, sociální pracovnice – terén, teren2paprsek@trebic.charita.cz, 732 214 803
Radka Kašpárková, pracovnice v sociálních službách, instruktorpaprsek@trebic.charita.cz, 736 611 539
Bc. Kristina Šidlová, pracovnice v sociálních službách - terén, terenpaprsek@trebic.charita.cz,734 647 831
Bc. Radka Bartošíková, sociální pracovnice, socialni3paprsek@trebic.charita.cz, 739 554 265
Mgr. Tomáš Barák, DiS., vedoucí střediska sv. Benedikta (Domovinka, Úsměv, Paprsek naděje, TaxiS)
e-mail: tomas.barak@trebic.charita.cz
tel: 776 252 615
Týdenní programy
9. 9. - 13. 9. 2024
Úterý 10. září 2024
9:00 - 11:30 komunita
12:30 - 13:00 relaxace
14:00 - 15:30 bowling (U Kmotra)
V 17:00 hodin proběhne přednáška "Bourání předsudků" (O lidech se závislostí a duševním onemocněním) v Komunitním centru Moravia Třebíč.
Pátek 13. září 2024
9:00 - 14:00 tvůrčí dílny
Poslání a cíle
POSLÁNÍ
Posláním Paprsku naděje – Centra služeb pro podporu duševního zdraví Třebíč je umožnit bezplatně a dobrovolně využívat službu sociální rehabilitace dospělým lidem s duševním onemocněním. Vytváříme bezpečné a přátelské prostředí pro setkávání a komunikaci, poskytujeme duchovní podporu. Pomáháme a podporujeme při řešení konkrétních problémů, při nácviku a rozvoji schopností a dovedností, které mohou vést k samostatnému zvládání každodenního života. Službu poskytujeme v prostorách Paprsku naděje, v přirozeném prostředí uživatelů služby, v pobytové službě nebo na jiném dohodnutém místě.
CÍLE
Cíle služby vychází z nepříznivé sociální situace uživatelů, pomáhají a podporují uživatele:
- zvládat dovednosti každodenního života, jako je hospodaření s finančními prostředky, cestování, orientace v neznámém prostředí, nakupování, vaření, hygiena, úklid, praní, údržba šatstva, drobná domácí údržba, telefonování, internet apod.
- využívat běžně dostupných služeb a uplatňovat svá občanská práva. Zvládat samostatně komunikovat s úřady a institucemi, využívat společností nabízené možnosti jako je kulturní a sportovní vyžití, návštěva restaurace, spotřebitelské služby (kadeřnictví, obchody) atd.
- zorganizovat svůj denní režim a smysluplně využívat volný čas, rozvíjet svoje pracovní schopnosti a dovednosti
- zastávat různé sociální role jako je zaměstnanec, partner, rodič, kamarád, člen zájmového klubu, politické strany apod.
Zásady a poskytované činnosti
ZÁSADY
- služba zachovává lidskou důstojnost.
- služba respektuje individualitu, tempo a možnosti každého uživatele.
- služba zachovává rovný přístup k uživatelům
- mezi uživatelem a pracovníkem udržuje služba partnerský vztah na profesionální rovině, nenahrazuje rodinu, přátele.
- služba podporuje nezávislost a samostatnost, neděláme za uživatele nic, co zvládne sám.
- služba respektuje svobodné rozhodování o vlastním životě uživatelů
Pracovníci Centra jsou povinni se řídit Mezinárodním etickým kodexem sociální práce, Etickým kodexem sociálních pracovníků České republiky a Kodexem Charity České republiky.
POSKYTOVANÉ ČINNOSTI
- nácvik praktických dovedností - vaření, praní, nakupování, úklid, finanční hospodaření, obsluha telefonu a PC, drobné údržbářské práce
- podpora při uplatnění na trhu práce
- doprovod a podpora při komunikaci s úřady a institucemi
- pomoc při vyplňování žádostí, formulářů, informační servis
- podpora při naplnění volného času a plánování režimu dne
- zprostředkování kontaktu s lidmi s obdobnými problémy
- podpora při péči o sebe a vztahy
- podpora při přijetí onemocnění
- zprostředkování dalších služeb
- duchovní podpora
Pravidla pro podávání stížností
Hlavním zájmem Paprsku naděje - Centra služeb pro podporu duševního zdraví Třebíč (dále jen Centra) je spokojenost uživatelů s poskytovanými službami a jejich co nejvyšší kvalita. Centrum proto stojí o vyjádření názorů uživatelů k poskytování služeb, která mohou ovlivnit a zlepšit jejich současný stav.
Uživatel může vyjádřit:
- stížnost – vše, co mu vadí, co se mu nelíbí
- připomínku, námět – co mu ve službě chybí, co by se dalo zlepšit
Uživatel má právo vyjádřit se:
- ke službě, kterou vnímá jako porušující lidská práva a důstojnost
- ke způsobu či kvalitě poskytované služby
- k práci či chování pracovníků Centra
- k chování ostatních uživatelů služby
- k organizačním a provozním záležitostem
- k materiálnímu vybavení Centra
- k řešení stížností
Stěžovat si a podávat připomínky mohou:
- uživatel služby
- rodinní příslušníci uživatelů a osoby jim blízké
- jakýkoliv občan
- kontrolní a inspekční orgány
- organizace zabývající se ochranou lidských práv
Uživatel může požádat o pomoc při podání stížnosti a připomínky nezávislého zástupce:
- osobu uvnitř Centra, které nejvíc důvěřuje
- osobu mimo Centra dle své volby (blízkou osobu, právního zástupce, organizaci zabývající se ochranou lidských práv)
Forma podání stížnosti a připomínek:
Stížnosti a připomínky mohou být podány anonymně i neanonymně těmito způsoby:
- písemně na adresu Paprsek naděje – Centrum služeb pro podporu duševního zdraví Třebíč, Gen. Sochora 705, 674 01 Třebíč
- písemně předány jakémukoliv pracovníkovi Centra
- e-mailem na adresu paprsek@trebic.charita.cz
- telefonicky na tel. číslech 568 420 200 nebo 776 274 311
- vložit do schránek k tomu určených v chodbě Centra
- ústně jakémukoliv pracovníkovi Centra
Způsob a termín řešení
Stížnosti řeší koordinátor Centra Mgr. Jindřiška Šmejkalová. Stěžovateli bude předáno písemné vyjádření k podané stížnosti nejdéle do tří týdnů od jejího obdržení. Při anonymně podané stížnosti bude výsledek řešení zveřejněn na nástěnce v prostorách Centra a na internetových stránkách organizace (www.trebic.charita.cz).
Stížnosti na koordinátora zařízení řeší vedoucí Paprsku naděje Mgr. Tomáš Barák (stížnost je nutno podat písemně).
Připomínky a náměty budou projednány buď individuálně, nebo na komunitním setkání v Centru v nejbližším možném termínu.
Odvolání
V případě nespokojenosti s řešením stížnosti koordinátora je možno se písemně odvolat k vedoucímu Paprsku naděje, v případě nespokojenosti s řešením stížnosti vedoucího Paprsku naděje je odvolacím orgánem ředitel OCHT. Tyto subjekty odvolání nebo stížnost do 14 dnů prošetří a do tří týdnů oznámí písemně stěžovateli výsledek.
Hierarchie pro přijetí stížnosti a odvolání
Český helsinský výbor (kontakt: Štefánikova 21, 150 00 Praha 5, tel. č.: 220 515 188, e-mail: sekr@helcom.cz
Veřejný ochránce práv ombudsman (kontakt: Údolní 39, 602 00 Brno, tel. č.: 542 542 111, e-mail: podatelna@ochrance.cz)
Ministerstvo práce a sociálních věcí (kontakt: MPSV Na Poříčím právu 1/367, 128 01 Praha 2, tel. č.: 221 921 111, e-mail: posta@mpsv.cz)
Krajský úřad Jihomoravského kraje (kontakt: Jihomoravský kraj, Žerotínovo nám. 3/5, 601 82 Brno, tel. č.: 541 651 111)
Ředitel Diecézní charity Brno (kontakt: DCHB, Ing. Mgr. Oldřich Haičman, MBA, třída Kpt. Jaroše 1928/9, 661 35 Brno, tel. č.: 545 426 610, e-mail: oldrich.haicman@brno.charita.cz)
Ředitel Oblastní charity Třebíč (kontakt: OCHT, Mgr. Petr Jašek, MBA, L. Pokorného 15, 674 01 Třebíč, Tel.: 608 710 048, e-mail: petr.jasek@trebic.charita.cz
Vedoucí Paprsku naděje (kontakt: OCHT, Mgr. Tomáš Barák, Gen. Sochora 705, 674 01 Třebíč, tel. 776 252 615 , e-mail: tomas.barak@trebic.charita.cz)
Koordinátor Centra, Mgr. Jindřiška Šmejkalová (Gen. Sochora 705, 674 01 Třebíč, tel. 568 420 200, 776 274 311, e-mail: paprsek@trebic.charita.cz)↑
Pracovník Centra
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou lidé ve věku 18–70 let trpící duševním onemocněním, kteří potřebují získat schopnosti a dovednosti k samostatnému zvládání každodenního života.
Z diagnostického hlediska se jedná o osoby s těmito diagnózami:
- organické duševní poruchy (okruh diagnóz F06 – F07)
- schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy (okruh diagnóz F20 – F29)
- poruchy nálady (okruh diagnóz F30 – F39)
- neurotické, stresové a somatoformní poruchy (okruh diagnóz F40 – F49)
- poruchy osobnosti (okruh diagnóz F60 – F62)
Službu neumíme poskytnout:
- lidem, kteří potřebují individuální celodenní péči
- lidem, kterým trvalý stav nedovoluje kontrolovat své chování
- ambulantní formu služby lidem, kteří potřebují bezbariérové prostředí
- lidem s úplnou ztrátou sluchu či zraku
Ambulantní formu služby poskytujeme uživatelům s bydlištěm v okrese i mimo okres Třebíč. Terénní forma služby je poskytována uživatelům s trvalým pobytemnebo aktuálním pobytem v okrese Třebíč. Služba je také poskytována v místě, kde se uživatel přirozeně nachází, v dojezdové vzdálenosti 40 km od Třebíče v kraji Vysočina, pokud uživatel do budoucna plánuje návrat do okresu Třebíč. Pobytovou formu služby poskytujeme uživatelům s bydlištěm v Kraji Vysočina, přednostně z okresu Třebíč.