Stacionář Úsměv Třebíč
O NÁS 
Co je denní stacionář?
Denní stacionář je sociální služba definovaná zákonem o sociálních službách. Denní stacionáře poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodů věku nebo zdravotního postižení, a osobám s chronickým duševním onemocněním, které potřebují pravidelnou pomoc v oblasti osobní péče a soběstačnosti, včetně posilování jejich samostatnosti. Služba je poskytována v průběhu denních hodin. Klient se odpoledne nebo večer vrací do vlastního domácího prostředí.
Stacionář Úsměv Třebíč
Stacionář Úsměv Třebíč byl založen 6. září 1999. Je zařízením Oblastní charity Třebíč, která je součástí Diecézní charity Brno. Záleží na osobní volbě každého zájemce a na volné kapacitě zařízení, které dny si zvolí ve smlouvě, že bude zařízení navštěvovat. Kapacita zařízení je 28 uživatelů na den. Stacionář sídlí v plně bezbariérové budově bývalé mateřské školky obklopené zahradou. Na zahradě je vybudován altán, skleník a záhony na pěstování.
Název: |
Stacionář Úsměv Třebíč |
Druh služby : |
denní stacionář |
Místo poskytované služby : |
|
Provozní doba : UPOZORNĚNÍ: |
pracovní dny od 6.00 do 15.00 Uzavírka stacionáře 7.–29. 8. 2025.
|
Kapacita : |
28 uživatelů na den |
Cílová skupina: |
osoby s mentálním a kombinovaným postižením od 16 let |
Počet uživatelů : |
v roce 2024 využilo službu 67 klientů |
Kontakt na službu: |
Tel.: 568 851 088 |
Odkaz na registraci sociální služby |
ZÁKLADNÍ INFORMACE
POSLÁNÍ
Posláním Stacionáře Úsměv Třebíč je poskytovat podporu a pomoc lidem s mentálním a kombinovaným postižením z Třebíče a okolí. Pomáháme zabezpečit základní životní potřeby, zachovávat a prohlubovat dovednosti, podporovat samostatnost, navazovat a udržovat mezilidské vztahy a vztahy ve společnosti.
CÍLOVÁ SKUPINA
Cílovou skupinu tvoří lidé s mentálním a kombinovaným postižením ve věku od 16 let z Třebíče a přilehlých regionů do 50 km od Třebíče.
Naší cílovou skupinou jsou osoby, pro které je společným znakem mentální postižení nebo mentální postižení v kombinaci s ostižením tělesným, smyslovým či s duševním onemocněním nebo s poruchami autistického spektra.
V důsledku svého postižení jsou v nepříznivé sociální situaci, která se projevuje snížením soběstačnosti a sebeobsluhy v základních životních dovednostech. Jejich situace vyžaduje pravidelnou pomoc či podporu jiné fyzické osoby při:
- zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu (mobilitu, osobní hygienu, použití WC, oblékání, prostorové orientaci, při výběru, přípravě a konzumaci stravy a tekutin)
- kontaktu se společenským prostředím (při budování mezilidských vztahů, běžné komunikaci)
- zajištění přiměřeného vzdělávání nebo při pracovních činnostech (u osob, které aktuálně nemají předpoklady uplatnit se na trhu práce a potřebují pomoc v péči o sebe)
- uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí.
Služba je poskytována v pracovní dny od 6:00 do 15:00 hodin. Denní stacionář tak ve všední dny doplňuje péči, kterou uživateli zajišťuje rodina případně jiné služby.
Cílovou skupinu netvoří lidé:
- bez diagnózy mentálního postižení
- kteří mají aktuální předpoklady uplatnit se na trhu práce a nepotřebují pomoc v péči o sebe
- s diagnózou akutního infekčního onemocnění
- s projevy chování, které z důvodů duševní poruchy narušují kolektivní soužití
- s pouze sluchovým, zrakovým, tělesným postižením a s duševním onemocněním nebo s poruchou autistického spektra bez snížení rozumových dovedností
- jejichž zdravotní stav vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení
- kteří potřebují specializovanou zdravotní odbornou péči nebo specializované prostředí. Posouzení závažnosti postižení a schopnosti zajistit péči naším zařízením bude konzultováno s ošetřujícím lékařem. (Toto opatření je vytvořeno pro ochranu uživatele služby. Těmto osobám zprostředkujeme poradenské služby a kontakty na jiné poskytovatele sociálních služeb.)
Cílem denního stacionáře je uživatel který:
- má zajištěnou péči o svoji osobu v oblasti stravování, oblékání a svlékání, pohybu a osobní hygieny
- si osvojil a rozvinul pracovní dovednosti a návyky
- je začleněn do běžné společnosti prostřednictvím kontaktů se společenským prostředím
- získal, udržel nebo rozvinul znalosti a dovednosti pro praktický život
- zvládá chování ve společenských situacích
ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
- zásada rozvoje samostatnosti
- zásada posilování sociálního začleňování
- zásada dodržování práv uživatele služby
- zásada zapojování uživatele do spolurozhodování
- zásada individuálního přístupu k uživateli
- zásada přizpůsobování se potřebám uživatelů služeb
- zásada podpory celoživotního vzdělávání pracovníků
- zásada zachování lidské důstojnosti uživatele služby
- zásada aktivního přístupu služby k uživateli
PRÁVA A POVINNOSTI UŽIVATELŮ
Uživatelé sociálních služeb mají jak práva, tak i povinnosti.
Mezi práva patří právo na soukromí, vlastní rozhodování, přiměřené riziko, individuální utváření denního programu, kontakt s ostatními lidmi a komunitou, ochranu osobních údajů, možnost podat stížnost, zachování lidské důstojnosti, vlastnictví majetku, svobodu pohybu a projevu vyznání a právo podílet se na správě věcí veřejných.
Mezi povinnosti uživatelů patří dodržování vnitřních pravidel poskytovatele sociální služby, poskytnutí potřebných osobních údajů, dodržování smlouvy o poskytování sociálních služeb, včasná a řádná úhrada za poskytované služby, chování ohleduplné ke všem osobám a pravdivé informování o zdravotním stavu, včetně informací o infekčních nemocech, lécích a návykových látkách.
PRÁVA A POVINNOSTI UŽIVATELŮ
Uživatelé sociálních služeb mají jak práva, tak i povinnosti.
Mezi práva patří právo na soukromí, vlastní rozhodování, přiměřené riziko, individuální utváření denního programu, kontakt s ostatními lidmi a komunitou, ochranu osobních údajů, možnost podat stížnost, zachování lidské důstojnosti, vlastnictví majetku, svobodu pohybu a projevu vyznání a právo podílet se na správě věcí veřejných.
Mezi povinnosti uživatelů patří dodržování vnitřních pravidel poskytovatele sociální služby, poskytnutí potřebných osobních údajů, dodržování smlouvy o poskytování sociálních služeb, včasná a řádná úhrada za poskytované služby, chování ohleduplné ke všem osobám a pravdivé informování o zdravotním stavu, včetně informací o infekčních nemocech, lécích a návykových látkách.
Kontakt na službu - telefon: 568 851 088
KONTAKTY
Stacionář Úsměv Třebíč
Gen. Sochora 705, budova č. 1, 674 01 Třebíč
Telefon: 568 851 088, 734 369 976
e-mail: jana.muskova@trebic.charita.cz
https://trebic.charita.cz/nase-sluzby/stacionar-usmev-trebic/
Seznam lidí
Mgr. Tomáš Barák, DiS. – vedoucí služeb Střediska sv. Benedikta,
tomas.barak@trebic.charita.cz, telefon: 776 252 615
Mgr. Jana Mušková - koordinátorka projektu stacionář Úsměv,
jana.muskova@trebic.charita.cz, telefon: 734369976
Bc. Alena Vybíralová, DiS. - sociální pracovnice, koordinátor odborné praxe, provozu, WebCarol, Fotokroužek, alena.vybiralova@trebic.charita.cz
Andrea Koudelková, DiS. – sociální pracovnice, koordinátor provozu, odborné praxe, AAK a AK WebCarol andrea.koudelkova@trebic.charita.cz
Lenka Kracíková - pracovnice v sociálních službách – smaltová dílna, AAK a AK;
lenka.kracikova@trebic.charita.cz
Hana Fialová - pracovnice v sociálních službách - výtvarná dílna;
hana.fialova@trebic.charita.cz
Jana Mrhová - pracovnice v sociálních službách - individuální terapie;
jana.mrhova@trebic.charita.cz
Lukáš Jurka - pracovník v sociálních službách - individuální terapie, řidič, fotokroužek;
telefon: 739 389 203; lukas.jurka@trebic.charita.cz
Bc. Helena Urbanová - pracovnice v sociálních službách - individuální terapie;
helena.urbanova@trebic.charita.cz
Jaroslav Kršek - pracovník v sociálních službách – dřevodílna, práce na zahradě,
řidič; telefon 731 646 928; jaroslav.krsek@trebic.charita.cz
Eva Ondráčková, DiS. - pracovnice v sociálních službách - cvičné vaření;
eva.ondrackova@trebic.charita.cz
Mgr. Lada Hamerníková – pracovník v sociálních službách – keramická dílna, fotokroužek; lada.hamernikova@trebic.charita.cz
Helena Zimová – pracovník v sociálních službách, individuální terapie
Eva Halámková – administrativní pracovník, řidič
Edita Wortnerová- pracovník v sociálních službách, zástupy
Kateřina Fišerová - pracovnice úklidu a údržby
Petr Bíba - řidič
Miloš Saturka - pracovník úklidu a údržby
Úhrada za sociální službu
Úhrada za sociální službu - ke stažení
ÚHRADA ZA SOCIÁLNÍ SLUŽBU STACIONÁŘ ÚSMĚV TŘEBÍČ
Platná od 1. 4. 2025
Úhrady se stanovují dle nezbytné míry podpory a v souladu s vyhláškou č. 505/2006 Sb.
ZÁKLADNÍ ČINNOSTI
pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
pomoc při úkonech osobní hygieny | 60 Kč/1 hod. |
pomoc při použití WC | 60 Kč/1 hod. |
pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
pomoc při oblékání, svlékání, obouvání, zouvání, včetně spec. pomůcek | 60 Kč/1 hod. |
pomoc při přesunu na lůžko, vozík, do automobilu | 60 Kč/1 hod. |
pomoc při jízdě automobilem při svozu do a ze zařízení | 60 Kč/1 hod. |
pomoc a podpora při podávání jídla a pití | 60 Kč/1 hod. |
pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru | 20 Kč/1 hod. |
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Sociálně terapeutické činnosti
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Závislost na pomoci druhé osoby | |
žádná | 15 Kč/1 hod. |
lehká | 25 Kč/1 hod. |
středně těžká | 35 Kč/1 hod. |
těžká | 100 Kč/1 hod. |
úplná | 130 Kč/1 hod. |
Poskytnutí stravy
výše úhrady za oběd a jeho výdej | 120 Kč |
výše úhrady za pitný režim | 2 Kč |
výše úhrady za svačinu | 30 Kč |
FAKULTATIVNÍ ČINNOSTI
Úhrada denního svozu a rozvozu uživatelů |
||
Vzdálenost v km | Cena v Kč za 1 cestu | Cena v Kč za cestu tam a zpět |
do 3 | 18 Kč | 36 Kč |
3,01 - 5 | 20 Kč | 40 Kč |
5,01 - 10 | 28 Kč | 56 Kč |
10,01 - 15 | 35 Kč | 70 Kč |
15,01- 20 | 40 Kč | 80 Kč |
20,01 - 25 | 43 Kč | 86 Kč |
25,01 - 30 | 45 Kč | 90 Kč |
30,01 - 35 | 48 Kč | 96 Kč |
35,01 - 40 | 50 Kč | 100 Kč |
40,01 - 45 | 53 Kč | 106 Kč |
45,01 - 50 | 55 Kč | 110 Kč |
ZPŮSOB ÚHRADY
- bankovním převodem na účet poskytovatele
- složenkou
- svolením s inkasem
- hotově v kanceláři koordinátora
Pravidla pro podávání stížností
Pravidla pro podávání stížností - ke stažení
PRAVIDLA PRO PODÁVÁNÍ A VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ, NÁMĚTŮ A PŘIPOMÍNEK
Doplňuje předpis Diecézní charity Brno Stížnosti na poskytování služeb.
I. Co je stížnost, námět a připomínka
Stížnost je právo uživatele služby vyjádřit svůj názor či možnou nespokojenost se službou a kvalitou jejího poskytování. Stížnost je chápána jako prostředek pro zlepšení kvality poskytovaných služeb a obrana proti neoprávněnému zásahu do práv a chráněných zájmů fyzické osoby.
1. Co je stížnost?
To, co uživateli vadí, co se mu nelíbí.
Vyjádření nespokojenosti ohledně způsobu či kvality poskytované služby, práce či chování pracovníka, organizačních a provozních záležitostí, způsobu vyřizování stížností. Za stížnost se považuje vše, co uživatel jako stížnost označí, bez ohledu na obsah a názor pracovníka zařízení. Stížnost lze podat do 1 roku od události, na kterou stížnost směřuje.
2. Co je námět, připomínka?
Vše, co uživateli chybí, co by se mohlo zlepšit.
II. Práva uživatele
- Má právo si stěžovat na cokoliv, co se týká poskytování služby.
- Má právo svou stížnost kdykoliv odvolat.
- Má právo být při podání a řešení své stížnosti zastoupen jinou osobou (např. svým opatrovníkem, příbuzným, kamarádem…) mimo Úsměv nebo jinou organizací (např. občanskou poradnou).
- Má právo, aby byla při řešení stížnosti zamlčena jeho totožnost, jestliže si to přeje.
- Má právo být informován o způsobu řešení své stížnosti do max. 30 dnů od jejího podání.
- Má právo se do 15 pracovních dnů proti rozhodnutí vyřízené stížnosti odvolat k nadřízenému o jeden stupeň vyššímu než posledně rozhodující. Nadřízený vyřídí stížnost do 30 dnů přítomnosti na svém pracovišti a písemně oznámí výsledek stěžovateli a koordinátorovi střediska.
- V případě, že je nespokojen s vyřízením své stížnosti, má právo se obrátit na jiný nezávislý orgán.
Na poskytování služby si může stěžovat i zaměstnanec služby.
III. Povinnosti pracovníka Úsměvu
- Pravidelně informovat své klíčové klienty o tom, jakým způsobem si mohou stěžovat na službu.
- Jestliže se na pracovníka Úsměvu obrátí uživatel s námětem, připomínkou nebo stížností, je povinností pracovníka upozornit uživatele na jeho právo a nabídnout mu pomoc se zpracováním písemné formy stížnosti nebo zprostředkovat schůzku s koordinátorem stacionáře.
- V případě, že obdrží od uživatele písemnou stížnost, je povinen ji předat koordinátorovi střediska.
IV. Povinnosti a práva koordinátora Úsměvu
- Je povinen zajistit, aby podavatel stížnosti nebyl v této souvislosti žádným způsobem diskriminován.
- Je povinen zabývat se všemi přijatými stížnostmi, které souvisí s poskytováním služeb.
- Má právo nezabývat se řešením stížností, které nesouvisí s poskytováním služeb.
- Je povinen všechny přijaté stížnosti řádně evidovat.
- Je povinen zajistit dostupnost Pravidel pro podávání stížností námětů a připomínek v prostorách Úsměvu.
V. Podání
- Stížnost, námět nebo připomínku může podat uživatel služby, zákonný zástupce uživatelů, případně uživatelem svobodně zvolený nezávislý zástupce, ostatní osoby (instituce).
- Stížnost, námět nebo připomínka může být podána anonymně i neanonymně těmito způsoby:
- písemně na adresu Stacionáře Úsměv Třebíč, gen. Sochora 705, 674 01 Třebíč
- písemně s předáním jakémukoliv pracovníkovi Úsměvu
- ústně jakémukoliv pracovníkovi Úsměvu
- e-mailem na adresu: usmev@trebic.charita.cz
- telefonicky na tel. číslech 568 851 088 nebo 734 369 976
- vložit do uzamčené schránky k tomu určené v chodbě prvního patra Úsměvu, u které jsou vyvěšena Pravidla pro podávání a vyřizování stížností, námětů a připomínek - Ten, kdo stížnost, námět nebo připomínku přijme, ji také zapíše do „Formuláře pro vyřizování stížností, námětů a připomínek“ a předá k vyřízení koordinátorovi. Stížnosti, náměty a připomínky jsou vyřizovány písemně a jsou evidovány. Stížnost může být podána i k jinému nezávislému subjektu (viz kontakty níže).
- Verbálně nekomunikující uživatelé mohou komunikovat alternativním a augmentativním způsobem s podporou svého klíčového pracovníka nebo pracovníka, ke kterému mají důvěru. Klíčový pracovník zaznamenává spokojenost a sděluje na poradách koordinátora podněty ke změnám.
VI. Řešení
- Stížnost na poskytovanou službu řeší, odpovídá a vyřizuje v první řadě vedoucí služby, které se stížnost týká, a to i v případě, že byla stížnost adresována v rámci řídící linie výše.
- V Úsměvu je tato pravomoc delegována na koordinátora, který informuje vedoucího služby o průběhu a procesech stížností, námětů a připomínek.
- Při řešení stížností, námětů a připomínek je vždy jednáno se všemi osobami, kterých se to bezprostředně týká, a je dána možnost vyjádření se všem stranám.
- Každá evidovaná stížnost musí být vyřízena do 30 dnů od jejího doručení. V odůvodněných případech lze tuto lhůtu prodloužit o dalších 30 dnů. O tomto prodloužení je potřeba informovat stěžovatele.
- Stížnost nesmí být svěřena k vyřízení pracovníkovi, proti kterému směřuje, nebo který by mohl být jiným způsobem osobně zainteresován na jejím vyřízení.
- Odpověď na anonymní stížnost, přání nebo připomínku se vyvěšuje na informační nástěnku v budově stacionáře Úsměv, ovšem se zřetelem na ochranu práv osob a osobních a citlivých údajů.
- Stížnost je odložená, jestliže:
- je zjevně neopodstatněná
- jde o stížnost ve věci, která již byla DCHB prověřena
- jde o opakovanou stížnost, která neobsahuje nové skutečnosti - Všechny stížnosti, přání a připomínky jsou prezentovány na poradách. Pracovníci se vyjádří k předmětu i způsobu jejich řešení, případně rozhodnou o systémových opatřeních k odstranění jejich příčin.
- Stěžovatel musí být o výsledku vyřízení stížnosti vždy informován písemně. Písemné vyrozumění může být stěžovateli předáno osobně, nebo zasláno poštou, či e-mailem. Pokud není možno se se stěžovatelem spojit, nebo neznáme jeho adresu, je vyrozumění na 14 dní vyvěšeno v prostorách služby.
- Vždy je potřeba, aby stěžovatel sdělení porozuměl s ohledem na jeho schopnosti.
- Při nespokojenosti s vyřízením stížnosti je stěžovateli nabídnuta možnost obrátit se o pomoc na kontaktech uvedených v tabulce na konci dokumentu.
VII. Evidence
- Schránku vybírá v týdenních intervalech za přítomnosti dalšího zaměstnance koordinátor, který pak zaeviduje obsah schránky do Evidence stížností, námětů a připomínek.
- Ve Formuláři pro vyřizování stížností, námětů a připomínek je zaznamenáno datum a forma přijetí stížnosti, námětu nebo připomínky, jméno a adresa toho, kdo ji podal (nepovinný údaj), jméno, kdo ji převzal a zapsal, předmět stížnosti, námětu nebo připomínky, kdo ji vyřídil, včetně stanovených opatření, způsob a datum, kdy byla vyřízená, možné vyjádření stěžovatele ke způsobu vyřízení stížnosti, kdo byl u vyřízení přítomen, datum a podpis osoby, která vyřízenou stížnost převzala (pokud je to možné). Každé podání má přiděleno samostatné pořadové číslo.
- Pokud si osoba, která si stěžuje, výslovně nepřeje, aby její stížnost byla zapsána, je informována o tom, že pro řešení stížnosti je ze zákona nutné stížnost písemně evidovat, a že při trvání požadavku na nezapsání se nebudeme moci stížností nadále zabývat a prohlášení vnímáme jako prosté vyjádření nespokojenosti bez nároku na řešení.
- Evidence stížností, námětů a připomínek je uložena v uzamykatelné skříni v kanceláři koordinátora. Všechny údaje jsou důvěrné. Přístup k nim má pouze koordinátor a sociální pracovnice a podléhají pravidlům uvedeným ve Spisovém a skartačním řádu zařízení.
- Těmito ustanoveními není dotčeno právo uživatele Úsměvu stěžovat si přímo u ředitele oblastní Charity, případně jiného orgánu ČR.
- S těmito pravidly seznámí sociální pracovník (koordinátor zařízení) všechny uživatele, jejich opatrovníky a zákonné zástupce (na začátku poskytování služby). Uživatelé jsou opakovaně, pro ně srozumitelným způsobem informováni o možnosti a způsobech podávání stížností svými klíčovými pracovníky (min. 1x ročně viz D15 – Individuální plánování).
Kde lze požádat o pomoc:
Kontakty v rámci Oblastní charity Třebíč – Diecézní charity Brno:
1. | Mgr. Jana Mušková, koordinátor Úsměvu, Gen. Sochora 705, 674 01 Třebíč |
568 851 088, 734 369 976 jana.muskova@trebic.charita.cz |
2. | Mgr. Tomáš Barák DiS, vedoucí Úsměvu, Gen. Sochora 705, 674 01 Třebíč |
776 252 615 tomas.barak@trebic.charita.cz |
3. | Bc. Eva Hanáková, ředitelka Oblastní charity Třebíč, L. Pokorného 15, 674 01 Třebíč |
773 670 166 eva.hanakova@trebic.charita.cz |
4. | Ing. Pavel Kolmačka, ředitel Diecézní charity Brno, Kapitána Jaroše 9, 602 00 Brno |
545 426 610 pavel.kolmacka@brno.charita.cz |
5. | Mons. Pavel Konzbul, biskup, zřizovatel, Petrov 269/8, 602 00 Brno | brno@biskupství.cz |
Kontakty pro podání stížnosti k nezávislým orgánům:
1. | MPSV ČR, Na Poříčním právu 1/376, 128 00 Praha 2 | posta@mpsv.cz |
2. | Krajský úřad Kraje Vysočina, sociální odbor, Žižkova 1882/57, 587 33 Jihlava |
564 602 111 posta@kr-vysocina.cz |
3. | Veřejný ochránce práv – ombudsman, Údolní 39, 602 00 Brno | 542 542 888 podatelna@ochrance.cz |
4. | Liga lidských práv – Burešova 6, 602 00 Brno | 545 210 446 poradna@llp.cz |
5. | Český helsinský výbor, Štefánikova 216/21, 150 00 Praha 5 | 770 127 828 info@helcom.cz |
6. | Bílý kruh bezpečí, Slovinská 39, 612 00 Brno | 541 218 122 bkb.brno@bkb.cz |
Podporují nás
Projekt byl podpořen městem Hrotovice.
Tento projekt byl uskutečněn s podporou města Jaroměřice nad Rokytnou.
Děkujeme!