Oblastní charitu Třebíč čeká v příštím roce velký předěl. Již na jaře 2025 se totiž zahájí stavba nového multifunkčního Centra služeb sv. Zdislavy Třebíč, díky kterému dojde k výraznému zkvalitnění charitních služeb pro náš region. S ředitelem Petrem Jaškem jsme si povídali o nejaktuálnějším dění v Charitě, neopomněli jsme vzpomenout ani blížící se období Vánoc.
Můžete nám prozradit, co Vás před lety inspirovalo k práci v neziskovém sektoru?
Příkladem byla pro mě moje maminka, která navštěvovala nemocné a pomáhala jim, a také posílala balíčky pomoci do misijních stanic rozvojových zemí. Pak jsem v roce 1992 dostal nabídku třebíčského děkana k vedení nově vznikající Charity.
Od září letošního roku stojí v čele Diecézní charity Brno nový ředitel. Jak tato skutečnost ovlivňuje fungování třebíčské Charity?
Nový ředitel Pavel Kolmačka byl doposud ředitelem Oblastní charity Blansko. Ve funkci je od 1. 9. 2024, teprve krátce, ale zatím máme jen dobré zkušenosti. Pan ředitel se o nás zajímá, podporuje nás a snaží se věci řešit.
Hlavní výzvou organizace je aktuálně bezesporu možnost vybudování Centra služeb sv. Zdislavy Třebíč za Poliklinikou Vltavínská. Můžete nám projekt přiblížit?
Jedná se o centrum pro všechny terénní sociální a zdravotní služby jako je např. domácí hospicová péče nebo pečovatelská služba. Město Třebíč darovalo pozemek, získali jsme dotaci z EU, Kraje Vysočina a dále sháníme prostředky na dofinancování. Aktuálně se připravujeme na výběrové řízení na dodavatele stavby. Objekt musíme zkolaudovat do konce r. 2026. Více informací lze získat na STAVÍME CENTRUM SV. ZDISLAVY Chci moc poděkovat všem, kteří nám pomohou.
V čem spatřujete největší přínos nově vznikajícího prostoru?
Všechny tyto služby budou na jednom místě. Na jedné z adres, kde nyní sídlí několik z těchto terénních služeb, nám v květnu 2026 končí nájem. Do nové budovy přesuneme také půjčovnu pomůcek. Věříme, že se podaří otevřít paliativní ambulanci pro děti, rovněž se počítá s místem pro vzdělávání odborníků i pečujících.
Bude to zásadní přínos pro více než stovku zaměstnanců a několik tisíc klientů a zájemců o služby.
Pro fungování Charity je nezbytné finanční a personální zajištění. Jak si v této oblasti aktuálně stojíte?
Musím ocenit Kraj Vysočina, který v letošním roce velmi dobře zafinancoval naše služby. Věřím, že v dobré spolupráci budeme pokračovat i s novým vedením kraje. Také Město Třebíč jako největší podporovatel z měst našeho regionu nám dává zásadní podporu. Doufáme, že tyto služby budou pro vedení města nadále důležité a bude tomu odpovídat i jejich financování. Co se týče personálního zabezpečení, tak nejsložitější situaci řešíme v profesi zdravotních sester. S tímto problémem se ostatně potýkají všechna zdravotní zařízení.
Blíží se Vánoce. Co pro vás znamenají? Jakým způsobem v tomto období nejraději relaxujete?
Vánoce prožívám jako oslavu narození Ježíše Krista v kruhu rodiny a ve farnosti. Máme 4 malá vnoučata, což je velká radost, tak se těším na tyto dny i s nimi.
Co by pro Vás bylo největším dárkem pod stromeček?
Mír pro Ukrajinu a celý svět.
Mohl byste popřát našim čtenářům a příznivcům Charity do dalšího roku 2025?
Přeji všem, aby byli lidmi naděje, těmi, kdo se přes všechny starosti umí radovat z mnoha darů, které máme. Přeji vám, abyste měli vždy vedle sebe někoho, kdo s vámi ponese radosti i bolesti života. Někdy to můžeme být i my, pracovníci Charity.
Lucie Málková