BARÁK nízkoprahový klub
Kontakt
Info o službě: 608 609 466
barak@trebic.charita.cz
BARÁK nízkoprahový klub je služba pro děti a mladé lidi od 9 do 26 let, kterým poskytujeme podporu, pomoc a poradenství. Mladí lidé se na nás mohou obrátit s čímkoliv, s tím co je zajímá, co řeší nebo je nějakým způsobem tíží či trápí. Rádi každého vyslechneme a v klidu si o situaci promluvíme. Jinak než s rodiči nebo kamarády, bez ostychu, strachu či odsouzení. Poskytujeme také pomoc v krizi, pomoc s přípravou do školy či práce, doprovod k lékaři, psychologovi nebo na úřad. Služba je anonymní, dobrovolná, bezplatná a pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí.
Jsou dvě možnosti, jak naši službu využít. Přijít za námi na klub nebo se setkat v terénu – více informací o dostupnosti najdete v záložce „otevírací doba“. Na klubu je k dispozici spousta volnočasových aktivit, které je možné využít, strávit tak příjemný čas s vrstevníky, poznat nové kamarády a zároveň se poznat i s pracovníky služby. V terénu klientům poskytujeme stejnou nabídku pomoci jako na klubu, chodíme po různých lokalitách města Třebíče, setkáváme se s klienty venku na předem domluvených schůzkách, ale oslovujeme i nové tváře a předáváme informace o naší službě.
Více informací
POSLÁNÍ
Prostřednictvím sociální služby „BARÁK nízkoprahový klub“ celoročně vyhledáváme a bezplatně podporujeme děti a mladé lidi ve věku 9 – 26 let, kteří se pohybují v Třebíči.
Tuto službu poskytujeme těm z nich, kteří:
- si aktuálně neví rady s řešením své obtížné situace anebo u nich takováto situace může nastat,
- tráví svůj volný čas způsobem, který je vede do konfliktu se společností,
- nemohou nebo nechtějí využívat běžné instituce.
Společně s nimi pak vytváříme bezpečný prostor, ve kterém se mohou realizovat, sdílet své starosti a najít odbornou pomoc, přičemž dbáme na individuální přístup ke každému jedinci a usilujeme o maximální zapojení mladého člověka do řešení jeho stávající obtížné situace.
CÍLE
Cíle pro komunitu
- Být partnerem pro místní komunitu v oblastech, jež se týkají problematiky působnosti služby a tím chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích společenských jevů.
- Zvýšit informovanost a povědomí o dané cílové skupině a o možnostech využití naší služby.
- Předcházet šíření rizikového chování u dospívajících.
- Minimalizovat dopad společensky nežádoucích jevů na mládež.
- Být k dispozici ve všech lokalitách města Třebíče.
Cíle zaměřené ke klientům
- Individuálně přistupovat ke klientovi jako k jedinečné bytosti.
- Aktivně vyhledávat potřebné jedince v cílové skupině.
- Poskytovat klientům bezpečné místo pro trávení svého volného času a důvěrný prostor pro sdílení a řešení obtížných situací, pro svou seberealizaci.
- Poskytovat podporu v krizových a obtížných situacích a následně poskytovat pomoc s řešením.
- Poskytovat klientům informace o prevenci i řešení rizikového chování. Učit klienty nést zodpovědnost za svá rozhodnutí a svoje činy.
- Poskytovat podporu a pomoc při seberealizaci klienta a při jeho osobnostním rozvoji.
- Dopomoct klientům rozpoznat a budovat funkční vztahy s rodinou, budovat funkční sociální vazby a zvyšovat sociální dovednosti.
- Poskytovat podporu v začlenění do vrstevnických skupin a společnosti.
- Dopomoct klientům získat náhled na své povinnosti v běžném životě. (např. platit pojištění, vydělávat,…)
- Zvyšovat finanční gramotnost a poskytovat podporu v uplatnění na pracovním trhu.
ZÁSADY
Hlavní zásadou naší služby je individuální přístup, jednáme s každou bytostí jako s originálem. Stavíme na zásadách rovnosti, respektu a pravdy. Důraz klademe na práci s pravdou, kdy klienta nehodnotíme, nemoralizujeme, ale motivujeme ho k seberozvoji a zodpovědnému přístupu za svůj život.
- Individuální přístup - Každého klienta vnímáme jako jedinečnou osobnost a ke každému přistupujeme individuálně s ohledem na jeho zvláštnosti.
- Podpora samostatnosti a zodpovědnosti - Každý klient má právo se rozhodnout, jak bude svou situaci řešit. Usiluje se o maximální zapojení mladého člověka do řešení jeho stávající obtížené situace.
- Pravda - Podáváme pravdivé informace. Nezpochybňujeme sdělení a pocity klienta, nehodnotíme.
- Rovnost - Služby jsou všem klientům poskytovány stejně bez ohledu na původ, náboženské vyznání, politickou orientaci, sociální postavení, rasu, sexuální orientaci či pohlaví.
- Dobrovolnost – Pro užívání služby není podmínkou členství ani jiná forma registrace. Pravidelná docházka do zařízení není podmínkou užívání služby. Klienti mohou přicházet a odcházet v rámci otvírací doby zařízení podle svého uvážení. Klient není povinen zapojit se do připravených činností.
- Dostupnost – Charakter, umístění a doba služby odpovídá potřebám klienta.
- Bezplatnost služby - nabízené základní sociální služby jsou poskytovány bezplatně.
- Možnost anonymity – Klient má možnost zůstat v anonymitě. Jakákoliv dokumentace obsahující osobní údaje klienta musí být vedena se souhlasem klienta a s právem do ní nahlížet. Zařízení získává jen ty údaje klienta, které jsou stanoveny jako nezbytné pro poskytování odborných a kvalitních činností.
NABÍZENÉ SLUŽBY A AKTIVITY
- Základní sociální poradenství,
- bezpečný prostor a zázemí,
- pomoc a podpora při zvládání obtížných situací (ve škole, v rodině, s prací, se šikanou, s návykovými látkami, v partnerských vztazích…),
- informační servis,
- pomoc při jednání s institucemi (doprovod na úřad, k lékaři, apod.)
- pomoc v krizi,
- práce se skupinou,
- programy specifické prevence,
- volnočasové aktivity
CÍLOVÁ SKUPINA A JEJÍ CHARAKTERISTIKY
Cílovou skupinou jsou děti a mládež ve věku 9 – 26 let, jež se pohybují v Třebíči. Tito mladí lidé se setkávají s obtížnými situacemi anebo u nich může takováto situace nastat, a to zejména v těchto oblastech:
- rodina
- škola
- vrstevníci/partnerské vztahy
- volný čas
- návykové látky/chování
- konfliktní chování
- práce/finance
- zdraví
- sociální zdatnost
- osobností zralost
OSOBY, SE KTERÝMI NEMŮŽEME UZAVŘÍT SMLOUVU O POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
Služba „BARÁK nízkoprahový klub“ není určena osobám s postižením, které neumožňuje běžnou komunikaci a běžný přístup, a osobám, které nekomunikují srozumitelnou češtinou. S těmito osobami nelze uzavřít smlouvu o poskytování sociální služby „BARÁK nízkoprahový klub“.
Pro posouzení, zda zájemce o službu spadá do cílové skupiny, používáme následující jednoduché indikátory:
- zájemce o službu chápe, co je po něm požadováno,
- zájemce o službu chápe základní principy služby,
- zájemce o službu komunikuje srozumitelnou češtinou,
- zájemce o službu se dokáže samostatně pohybovat v prostoru zařízení.
ZPŮSOB POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
- Ambulantní
- Terénní
OKAMŽITÁ KAPACITA
- ambulance: 20 klientů
- terén: 6 klientů/ 1 pracovník
- Při skupinové činnosti maximální okamžitá kapacita 20 klientů.
CERTIFIKÁTY
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otevírací doba
|
|
|
|
|
1. září - 30. června |
13:00 – 14:00 |
13:00 - 18:00 |
14:00 – 18:00 |
14:00 – 18:00 |
prázdninová otevíračka |
12:00 – 14:00 |
12:00 - 18:00 |
14:00 – 18:00 |
14:00 – 18:00 |
V období školních prázdnin (jarní, pololetní, podzimní,...) je otevírací doba ambulance 10:00 - 15:00. Individuální poradenství probíhá v čase 14:00-15:00. Terén se nemění.
Náš tým
Vedoucí střediska sv. Dona Bosca: Mgr. Marie Pořízová
Tým pracovníků:
- Bc. Kateřina Košťálová, koordinátorka služby, sociální pracovnice
- Zuzana Pavlíková, DiS., sociální pracovnice
- Bc. Klára Kosíková, DiS. - sociální pracovnice
-
Bc. Lenka Procházková - sociální pracovnice
-
Veronika Lukáčová - pracovnice v sociálních službách
- Vendula Zelenková - pracovnice v sociálních službách
Kampaň NEJSME ODPAD
Cílem kampaně NEJSME ODPAD je rozšířit povědomí o práci nízkoprahových služeb a ukázat jejich důležitost. Mimo to se kampaň také zaměřuje na ekologii a životní prostředí.
Co je nízkoprahový klub BARÁK?
Jedná se o sociální službu pro děti a mládé lidi od 9 do 26 let. Jak z názvu můžete slyšet, „nízkoprahový“ znamená, že služba snižuje podmínky pro její využití, je tedy více dostupná. Základy práce staví na zásadách rovnosti, přijetí, tolerance, dobrovolnosti a bezplatnosti. Je to bezpečný prostor pro mladé lidi, kde mohou trávit svůj volný čas bez toho, aniž by je někdo soudil nebo nutil do věcí, které sami nechtějí. Společně s pracovníky pak mohou otevřeně mluvit o tom, co je trápí nebo s čím si neví rady. Služba je poskytována ambulantně i terénně.
Proč název NEJSME ODPAD?
Už delší dobu jsme cítili, že veřejnost v Třebíči úplně neví, jak nízkoprah funguje. Často se šíří mylné představy o tom, jak pracujeme s mládeží, a to jsme chtěli změnit. Věříme, že naše služba pro mladé lidi je důležitá nejen pro ně samotné, ale i pro celé město a rozhodně nepaří do koše.
Tím, že máme možnost pracovat s teenagery, máme možnost pracovat s budoucí generací tohoto města. Věříme, že to je ta správná investice, na kterou se často zapomíná nebo se zlehčuje.
V čem kampaň spočívá?
Kampaň probíhá po celý rok 2020. Hlavním prvkem je série video-spotů, které jsou inspirované příběhy našich klientů, jejichž prostřednictvím chceme ukázat, co mohou mladí lidé prožívat a jak důležitá je jejich podpora v obtížných situacích. Dále jsme si připravili 10 témat, o kterých s klienty mluvíme, abychom ukázali témata, která s námi mladí lidé sdílí a jaký je jejich pohled. Také si můžete přečíst 3 články o tom, jak funguje ambulance, terén a individuální poradenství. Kampaň prezentujeme především na naší FB stránce Klub BARÁK. Sdílíme zde také dění z naší služby a informace na téma ekologie a životní prostředí.
V rámci kampaně také chystáme Odbornou konferenci, která se uskuteční v roce 2022.
Více podrobnějších informací o kampani naleznete zde v úvodním videu.
V třebíčském objektivu nám vyšel článek o kampani a práci v nízkoprahu, k přečetní zde.
Video-spoty, co byly publikovány:
Příběh Tomáše Příběh Nikol Příběh Radka
Příběh Míši Příběh Freedy
Témata, co byla publikována:
Články o fungování služby:
V rámci tématu ekologie a životního prostředí vytváříme a sdílíme různé informační materiály. S klienty také mluvíme na toto téma. V říjnu se jako již každoročně plánujeme zapojit do akce 72 hodin. Minulý rok jsme v rámci této akce společně s klienty sázeli ovocné stromy. Více aktuálních informací naleznete na naší FB stránce Klub BARÁK.
Ke Světovému dni vody jsme natočili video 10 faktů o vodě.
Co aktuálně chystáme?
ODBORNOU KONFERENCI na téma Práce s mladou generací se vyplatí. Z důvodu aktuálního vývoje Covid19 je konference přesunuta na rok 2022.
Tipy od pracovníků NZDM
Na této stránce najdete různé tipy od pracovníků nízkoprahového klubu BARÁK, informace se přidávají průběžně.
- Sebeláska.pdf
- Sebevědomí.pdf
- Jak na učení.pdf
- Aplikace k učení.pdf
- Jak na stres.pdf
- Aplikace k odbourání stresu.pdf
- Meditace a relaxace.pdf
- Pozitivní myšlení.pdf
- Kniížky k pozitivnímu myšlení.pdf
- Jak si nastavit cíl.pdf
- Time management.pdf
- Aplikace na zahnání nudy.pdf
- Poznej sám sebe.pdf
- Výstup z komfortní zóny.pdf
- Slovník pojmů.jpg
- Happy slapping.jpg
- Známé případy happy slappingu.jpg
- Kybešikana.jpg
- Kyberstalking.jpg
- Phishing.jpg
- Sexting.jpg
- Kybergrooming.jpg
- Hoax.jpg
- Známé případy hoaxů.pdf
- Jak se efektivně učit.pdf
- Učení zábavnou formou.pdf
- Potraviny, které mohou pomoci při učení.pdf
- Přípravné aplikace a kurzy online.pdf
- Tipy na posílení imunity.pdf
- ČOSIV - Rady a tipy, jak při distanční výuce poznat dítě v nouzi, jak mu pomoci a podpořit jej
- Zábavné způsoby učení s dětmi.pdf
- Vzdělávací aplikace pro dětí.pdf
- Jak nastavit správný režim při učení.pdf
- Způsoby jakými s dětmi mluvit o koronaviru.pdf
- Jak zabavit děti.pdf
- Psychohygiena v době karantény.pdf
- Kam se obrátit v případě krize.pdf
- PROJEKTY aneb jak se může zabavit celá rodina.pdf
- Online kultura pro celou rodinu.pdf
- Jak na stres.pdf
Zde https://osf.cz/ naleznete přehled neziskových organizací, občanských iniciativ a toho jakou pomoc v době pandemie nabízí. Mimo to zde najdete i návod, jak zvládnout vzdělávání dětí v domácím prostředí a mnoho dalších tipů i užitečných odkazů.
Na této stránce https://prevenceppp5.webnode.cz/news/typy-pro-vyuku/ najdete přehled odkazů k výuce a procvičování učiva.
Informace pro zájemce o praxi/stáž
INFORMACE PRO ZÁJEMCE O PRAXI/STÁŽ
Středisko sv. Dona Bosca umožňuje výkon praxe:
- studentům vyšších odborných škol a vysokých škol se zaměřením na sociální práci, pedagogiku, speciální pedagogiku, sociální pedagogiku, v odůvodněných případech i jinak odborně zaměřeným studijním programům (např. v oblasti řízení sociální práce, atd.),
- účastníkům rekvalifikačního kurzu pro pracovníky v sociálních službách.
Odbornou praxi je možno realizovat v zařízení
- BARÁK nízkoprahový klub
- AMBRELA Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
- KLUBÍČKO TŘEBÍČ Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Zájemce o praxi však nesmí být mladší 21 let.
Zařízení PRIMÁRNÍ PREVENCE studentům výkon praxe neumožňuje.
Středisko sv. Dona Bosca umožňuje odborné stáže:
- pracovníkům obdobných služeb v rámci Diecézní charity Brno, jejíž podmínky dále upravuje Směrnice č. 25: Vzdělávání pracovníků,
- odborníkům z návazných služeb,
- specifický druh stáže povinně absolvují i vybraní uchazeči v rámci výběrového řízení.
Stáž je od 1. 1. 2015 zpoplatněna na 1.000 Kč/8 hodin (cena je shodná pro jednotlivce i skupinu max. 4 stážistů).
Odbornou stáž lze absolvovat v jakémkoli zařízení, které spadá pod Středisko sv. Dona Bosca (v rámci výběrového řízení bezplatně).
Kontakty
- Mgr. Marie Pořízová, tel. 736 529 299, e-mail: marie.porizova@trebic.charita.cz
- AMBRELA Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež,
- KLUBÍČKO Třebíč Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi - Bc. Kateřina Košťálová, tel. 608 609 466, e-mail: barak@trebic.charita.cz
- BARÁK nízkoprahový klub,
Stížnosti
Pravidla pro podávání stížností
Vyřizování stížností se řídí Předpisem ředitele Oblastní charity Třebíč č. 11 ,,Postup při řešení stížností".
Stížnost = projev nespokojenosti s kvalitou služby, jejím způsobem poskytování, s přístupem pracovníka. Nebo vše, co klient jako stížnost označí. Stížnosti zároveň slouží jako zdroje k hodnocení kvality služby.
Stížnost je možno podat:
- jmenovitě
- anonymně
- skrze libovolně zvoleného zástupce
Veřejnost je informována o možnostech podání stížnosti:
- skrze webové stránky OCHT
Možné formy podání stížnosti – klienti NZDM BARÁK
Forma podání podnětu |
Způsob vyřízení |
Telefonicky |
Odpověď bude vyřízena/odpovězena na kontaktní údaje sdělené při telefonickém hovoru. |
Osobně – od klienta |
Klientovi sdělíme odpověď osobně. |
Vhozením vzkazu do „Schránky stížností“ |
Odpověď bude vyvěšena pod schránkou v Relaxační místnosti (na dobu 2 týdny). |
E-mailem |
Odpověď bude odeslána zpět na e-mail, ze kterého podnět vzešel. |
Prostřednictvím soc. sítí |
Na přijatou stížnost odpovíme příslušné osobě zpět stejnou formou. Pokud nám zaslala zprávu, odepíšeme. Pokud napsala příspěvek |
Postup při řešení stížností:
- Ten, kdo stížnost přijal, jej zaznamená v šanonu „Evidence stížností“ do „Listu stížností“, který slouží jako přehled přijatých stížností. O přijaté stížnosti se informuje koordinátor služby. Pro vyřizování stížností slouží formulář „Zpráva o stížnosti“. Lhůta pro vyřízení stížností jsou 3 týdny, pracovníci jsou tedy povinni odpovědět do 3 týdnů od jejího přijetí.
- Postup vyřizování stížností se řídí Předpisem ředitele Oblastní charity Třebíč č. 11 ,,Postup při řešení stížností".(dohledatelné na el. vývěsce OCHT).
- Stížnosti na zaměstnance či stížnosti spojené s poskytováním služby řeší koordinátor služby – Bc. Kateřina Košťálová. Lhůta pro vyřízení stížností jsou 3 týdny. Odvolacím orgánem je vedoucí střediska Dona Bosca – Mgr. Marie Pořízová. Odvolání podává stěžující si strana písemně, do 14 dnů od doručení odpovědi na stížnost. Vedoucí střediska případ do 14 dnů prošetří a do 3 týdnů písemně oznámí výsledek stěžovateli a koordinátorovi zařízení. Adresa pro odvolání: Marie Pořízová, Oblastní charita Třebíč, L. Pokorného 15, 674 01, Třebíč
- Stížnost na koordinátora služby řeší vedoucí střediska. Odvolacím orgánem je ředitel OCHT – Mgr. Petr Jašek. Ten případ do 14 dnů prošetří a do 3 týdnů písemně oznámí výsledek stěžovateli a pracovníkovi, na kterého je stěžováno. Adresa pro odvolání: Petr Jašek, Oblastní charita Třebíč, L. Pokorného 15, 674 01, Třebíč.
V případě, že klient nebude s odpovědí na stížnost spokojen, může podat návrh na odvolání. Pokud si klient s odvoláním neví rady a není si jist tím, jak odvolání sepsat, může požádat o pomoc pracovníka, který mu s vyřízením odvolání pomůže. Pracovník vysvětlí klientovi náležitosti, které by mělo odvolání obsahovat a pomůže mu s vyřízením.
Tabulka kontaktů pro podání stížnosti a k odvolání:
Jméno |
Funkce |
Adresa |
Telefon |
|
---------- |
Pracovníci klubu BARÁK |
Mládežnická 229, |
608 609 466 |
|
Bc. Kateřina Košťálová |
Koordinátor klubu BARÁK |
Mládežnická 229, |
608 609 466 |
barak@trebic.charita.cz |
Mgr. Marie Pořízová |
Vedoucí Střediska sv. Dona Bosca |
L. Pokorného 15, |
736 529 299 |
marie.porizova@trebic.charita.cz |
Mgr. Petr Jašek |
Ředitel Oblastní charity Třebíč |
L. Pokorného 15, |
568 408 471, |
petr.jasek@trebic.charita.cz |
Mgr. et Ing. |
Ředitel Diecézní charity Brno |
třída Kpt. Jaroše 1928/9, |
545 426 610 |
oldrich.haicman@brno.charita.cz |
JUDr. Stanislav Křeček |
veřejný ochránce práv - ombudsman |
Údolní 39, |
542 542 888, |
podatelna@ochrance.cz |